Najlepsze filmy XXI wieku według polskich blogerów

Jakiś czas temu miałem przyjemność zainicjować projekt mający na celu wskazanie najlepszych filmów XXI wieku (na wzór listy utworzonej dla BBC Culture). Zaprosiłem do niego polskich blogerów filmowych, prosząc by utworzyli ranking 30 najlepszych, ich zdaniem, dzieł XXI wieku. Wyboru można było dokonać spośród filmów wyprodukowanych w latach 2001-2016 (inaczej niż w zestawieniu BBC, które brało pod uwagę także rok 2000). W projekcie zgodziły się wziąć udział następujące blogi:

skrawki kina – blog o filmach
Kocham Dziwne Kino
KinoKoneser
Przeminęło z filmem
Wchłonięty przez Orient
Se Točí
Bliżej Ekranu
AzjaFilm
The Blog That Screamed
Nie tylko gry
Po napisach
Kasia with love
Przekładaniec kulturalny i filmowy
Błoto dla zuchwałych
Kraków movie

Indywidualne listy znajdziecie na każdej ze stron, zaś poniżej nasze ostateczne zestawienie, które zostało wyłonione za pomocą systemu punktowego. W praktyce oznacza to, że różne filmy mogą uzyskać taką samą liczbę punktów. Jest tak i w przypadku naszej listy, dlatego w odpowiednich miejscach zobaczycie oznaczenie ex aequo.

Przed Wami lista najlepszych filmów XXI wieku według polskich blogerów!


 1. Rozstanie (2011, reż. Asghar Farhadi)

1


2. Mulholland Drive (2001, reż. David Lynch)

2


3. 4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni (2007, reż. Cristian Mungiu)

3


4. Między słowami (2003, reż. Sofia Coppola)

4


5. Aż poleje się krew (2007, reż. Paul Thomas Anderson)

5


6. Spirited Away: W krainie Bogów (2001, reż. Hayao Miyazaki) (ex aequo)

6a

6. Drive (2011, reż. Nicolas Winding Refn) (ex aequo)

6b


8. Oldboy (2003, reż. Park Chan-wook) (ex aequo)

8a

8. Syn Szawła (2015, reż. László Nemes) (ex aequo)

8b

8. Biała wstążka (2009, reż. Michael Haneke) (ex aequo)

8c


11. Mustang (2015, reż. Deniz Gamze Ergüven)

11


12. Przed zachodem słońca (2004, reż. Richard Linklater)

12


13. Whiplash (2014, reż. Damien Chazelle)

13


14. Mad Max: Na drodze gniewu (2015, reż. George Miller) (ex aequo)

14a

14. Wielkie piękno (2013, reż. Paolo Sorrentino) (ex aequo)

14b

14. Mama (2014, reż. Xavier Dolan) (ex aequo)

14c


17. Prorok (2009, reż. Jacques Audiard)

17


18. To nie jest kraj dla starych ludzi (2007, reż. Joel Coen, Ethan Coen) (ex aequo)

18a

18. Bękarty wojny (2009, reż. Quentin Tarantino) (ex aequo)

18b


20. Ujrzałem diabła (2010, reż. Kim Jee-woon)

20


21. Źródło (2006, reż. Darren Aronofsky) (ex aequo)

21a

21. Moulin Rouge! (2001, reż. Baz Luhrmann) (ex aequo)

21b


23. Scena zbrodni (2012, reż. Joshua Oppenheimer) (ex aequo)

23a

23. Wiatr buszujący w jęczmieniu (2006, reż. Ken Loach) (ex aequo)

23b


25. Pogorzelisko (2010, reż. Denis Villeneuve)

25


26. Kill Bill (2003, reż. Quentin Tarantino)

26


27. Grand Budapest Hotel (2014, reż. Wes Anderson)

GHB_9907 20130130.CR2


28. Lista płatnych zleceń (2011, reż. Ben Wheatley)

28


29. Holy Motors (2012, reż. Leos Carax)

29


30. Dzień świra (2002, reż. Marek Koterski) (ex aequo)

30a

30. Życie na podsłuchu (2006, reż. Florian Henckel von Donnersmarck) (ex aequo)

30b

30. Porozmawiaj z nią (2002, reż. Pedro Almodóvar) (ex aequo)

30c


Zaledwie kilku punktów zabrakło by do ścisłej trzydziestki zakwalifikowały się m.in. takie tytuły jak:

Labirynt fauna (2006, reż. Guillermo del Toro)
Życie Adeli – Rozdział 1 i 2 (2013, reż. Abdellatif Kechiche)
Upstream Color (2013, reż. Shane Carruth)
Powrót (2003, reż. Andriej Zwiagincew)
Pożegnania (2008, reż. Yōjirō Takita)
Zapaśnik (2008, reż. Darren Aronofsky)
Koń turyński (2011, reż. Béla Tarr)
Boyhood (2014, reż. Richard Linklater)
Zakochany bez pamięci (2004, reż. Michel Gondry)
Kwiat wiśni i czerwona fasola (2015, reż. Naomi Kawase)


7 uwag do wpisu “Najlepsze filmy XXI wieku według polskich blogerów

  1. Tworzenie takich list jednak ma sens. Zrobiłam sobie własną i chciałam porównać ją z innymi. Pewnie inaczej bym tu nie trafiła, a bardzo mi się tu podoba. Też mam pewną słabość do azjatyckiego kina.

    Polubione przez 1 osoba

    1. Faktycznie coś w tym jest. Pod wpływem tej inicjatywy różne blogi niezwiązane bezpośrednio z projektem zaczęły tworzyć własne listy i to już jest mały sukces ;). Zerknąłem na Twoją listę i mnie też się ona przydała. Dowiedziałem się np. że istnieje osoba, której ulubionym filmem Miyazakiego jest „Ruchomy Zamek Hauru” ;). Pojawia się tam również kontrowersyjne „Źródło”, jak i „Sword of the Stranger”, anime którego wcześniej nie znałem, a które bardzo mi się przyda :). Choć widzę, że interesujesz się głównie anime, z pewnością znajdziesz tu coś dla siebie. Rozgość się.

      Polubienie

    1. Cześć. Wybacz, ale nie miałem pojęcie o istnieniu Twojego bloga. Liczyłem tylko i wyłącznie rankingi tych, którzy zostali zaproszeni i zgodzili się wziąć udział w zabawie. Kojarzę Cię za to z komentarzy chyba pod listą zamieszczoną na „Po napisach”. Osobiście uważam, że Twoja lista jest całkiem fajna, jest na niej kilka filmów bardzo mi bliskich, i duży plus za „Łuk”, który w filmografii Kima przez większość został wysłany na filmowy ostracyzm :). Natomiast sam wstęp do listy jest słaby. Jedziesz na nucie „patrzcie, jestem taki fajny, a oni mnie nie zaprosili” krytykując pomysł i podstawowe założenia projektu. Na koniec odgrażasz się „że jak będziesz robił swoja listę”… Po czym stosujesz się do wszystkich zasad. Po co? Robiłeś własną listę, więc mogłeś liczyć od kiedy dusza zapragnie, a do tego mogłeś zamieścić przecież dowolną liczbę tytułów. Ja chciałem by było 30, ponieważ sądzę, że wtedy listy są spójne (miałem okazję czytać wiele list z 50 pozycjami) i nie ma się wrażenia, że umieszcza się wszystkie tytuły „jakie przyjdą ci do głowy”. Co do roku to sprawa jest tak prosta, że pewnie nie wymaga wyjaśnienia ;).

      Polubienie

Dodaj komentarz